Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.

På Salems webbplatser använder vi cookies för att webbplatserna ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här.

Verksamhetsidé

På Säbyskolan utgår vi från vår vision som vi anser grundläggande för en lyckad skolgång: Glädje som grund, Ordning som stöd, Kunskap som mål.

Glädje som grund

Eleverna upplever glädje när de har aktiviteter som är utvecklande, när de har vänner att vara med på rasterna, när de får utmanande uppgifter och god mat i skolrestaurangen.  Detta får man på Säbyskolan. Vi jobbar med kooperativt lärande. Vi har styrda aktiviteter på Skolgården varje förmiddagsrast som leds av vår fantastiska fritidspersonal. Vi har ett eget tillagningskök där flera rätter tillreds och serveras varje dag. Näringsriktigt och varierat.

Ordning som stöd

På Säbyskolan har vi förankrade ordningsregler (Normer och konsekvenser). Dessa är eleverna med och bestämmer. Vi jobbar enligt Skolverkets konsekvenstrappa. Alla ska känna sig trygga och trivas i skolan. Vi har även trygghetsråd bestående av elever från varje årskurs som jobbar med trivsel och attityder på skolan. Skolans lokaler är rena och välskötta. 

Det finns ett elevhälsoteam som arbetar för att alla våra eleverna ska må bra, utvecklas socialt och kunna fokusera på skolarbetet. I elevhälsoteamet ingår rektor, biträdande rektor, skolsköterska, skolläkare, kurator, psykolog, logoped, specialpedagog, speciallärare samt studie- och yrkesvägledare.

Kunskap som mål

Eleverna svarar själva : “Kunskap är att man ser världen på ett annat sätt”. “Jag kan kommunicera med andra människor och ha hand om min egen ekonomi”.  Allt detta och mycket mer är möjligt genom engagerad och skicklig personal. Alla ska nå sin potential med stöd av våra lärare.

 

 

 

Senast uppdaterad 21 januari 2021