Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.

På Salems webbplatser använder vi cookies för att webbplatserna ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här.

Specialpedagogik

Specialpedagogiken i förskola och skola kan sägas ha två huvudsakliga funktioner: förebyggande respektive åtgärdande.

Stödåtgärder sätts in i form av anpassningar i den ordinarie undervisningen. Stödet kan innebära att lärarens undervisning och situationen i klassrummet/förskolegruppen anpassas för att bättre passa elever i behov av stöd.

Särskilt stöd kan innebära att barn och elever får stöd i eller i nära anslutning till den ordinarie verksamheten. Det kan även innebär att de ges stöd i särskilda undervisningsgrupper, särskola eller specialskola.

Senast uppdaterad 11 november 2020