Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.

På Salems webbplatser använder vi cookies för att webbplatserna ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här.

Ungdomsbehandling

Om du är mellan 13-20 år och behöver någon att prata med så kan du få stödsamtal med en ungdomsbehandlare. Du träffar din behandlare regelbundet för att fritt prata om dig själv. Behandlaren hjälper dig att sortera bland dina tankar och känslor och hjälper dig att utvecklas och må bättre.

När kan man söka hjälp?

Det kan finnas många anledningar till att gå i samtal. Som ung finns det mycket att fundera på och oroa sig kring. Att hitta sin identitet, att passa in, att synas på sociala medier eller att känna tillhörighet är bara några saker som kan röra upp starka känslor. Oro för framtiden och att göra rätt val är också något som många unga funderar på.

Du kan få hjälp med många saker

Här är några exempel på när ungdomsbehandling kan hjälpa: 

  • Du mår dåligt men vet inte varför.
  • Du vill jobba med din självkänsla, självförtroende och förstå dig själv bättre.
  • Du vill sluta göra vissa saker, till exempel slåss, stjäla, klottra eller tjafsa.
  • Du har det jobbigt hemma eller i skolan.
  • Du har varit med om något jobbigt eller traumatiskt.
  • Du vill få en bättre relation med till exempel till din familj, dina kompisar eller någon du är ihop med.
  • Du sover dåligt, har svårt att hantera dina impulser, är ledsen, arg, ångestfylld, deprimerad osv.

Hur funkar det?

Under ett samtal sitter ni ofta ner och pratar med varandra. Behandlaren kan ställa frågor som får dig att tänka på ett nytt sätt. Behandlaren kan hjälpa dig att förstå mer om dig själv och din situation. Du kan också få tips på hur du ska hantera sånt som är jobbigt, exempelvis: 

  • Du kan få hjälp att förstå och kontrollera dina tankar, impulser och känslor.
  • Du kan lära dig hur du förändrar oönskade beteenden.
  • Du kan få hjälp att fundera över dig själv och din situation på ett nytt sätt.
  • Ni kan prata om sånt som är jobbigt just nu eller sånt som har hänt tidigare och fortfarande påverkar dig.
  • Du kan få hjälp att ta dig igenom kriser.

Senast uppdaterad 19 augusti 2021