
Lägenhetsregistret
Lägenhetsregistret är ett nationellt register över Sveriges alla bostadslägenheter. Registret är upprättat i hela landet från den 1 november 2010.
Lägenhetsregistret innehåller grundläggande uppgifter såsom bostadsarea, antal rum och kökstyp. Även bostäder i småhus, som villor och radhus ingår. Detta gäller oavsett om de används för permanent boende eller fritidsboende. Det finns ingen uppgift i lägenhetsregistret om vem som äger, hyr eller bor i en lägenhet. Registret innehåller endast information om själva bostaden och byggnaden, samt lägenhetsnummer.
Du som äger flerbostadshus eller småhus (inklusive radhus och fritidshus) ska enligt lagen om lägenhetsregistret (2006:378) rapportera nytillkomna, förändrade eller borttagna bostadslägenheter till kommunen. Förslag till numrering av lägenheterna lämnas av fastighetsägaren och registreras av kommunen.
Digital blankett sänds ifylld och undertecknad till:
Salems kommun
Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen
144 80 Rönninge
Blanketten ska ha kommit in till Salems kommun senast en månad efter slutförd förändring av bostadslägenheten.
Fråga om lägenhetsnummer
-
Boende som inte känner till sina lägenhetsnummer ska kontakta fastighetsägaren.
-
Fastighetsägare som har frågor om lägenhetsnumrering ska kontakta kommunen.
Senast uppdaterad 28 januari 2019