Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.

Vanliga frågor och svar

Här besvarar vi våra vanligaste frågor om nyckelfria lås inom hemtjänsten.

Varför har kommunen infört digitala lås?

Det underlättar hemtjänstpersonalens arbete eftersom de då inte behöver hålla ordning på en stor mängd nycklar, eftersom de i fortsättningen kan öppna med hjälp av en kod i mobiltelefonen.

Kostar det något för mig?

Nej, det kommer inte att kosta dig någonting.

Påverkar det min hemförsäkring?

Nej, Phoniro förändrar inte försäkringsskyddet (skalskyddet) i hem­met. Det befintliga låset är helt oförändrat efter installationen, vilket är extra viktigt om man har ett säkerhetslås på dörren.

Hur lång tid tar monteringen?

Det är enkelt att montera Phoniro, det tar som regel bara 15 minuter. 

Hur vet jag att det är en godkänd montör som kommer hem till mig?

Montören kommer att visa en legitimation där det står att han är anställd av Salems kommun för att utföra detta arbete.

Blir det någon åverkan på min dörr?

Nej det blir ingen åverkan på dörren.

Byts låscylindern så att jag måste byta nyckel?

Nej låscylindern byts inte. Bara vredet byts ut. Det innebär att du använder din vanliga nyckel även i fortsättningen.

Passar Phoniros digitala lås på alla dörrar?

Phonirolåsen passar på mer än 95% av alla dörrar och kan monteras på låskistor som normalt anses som svåra. 

Kan vem som helst använda låset för att komma in hos mig?

Nej, endast den personal som arbetar hos dig och är i tjänst har till­gång till ditt lås.

Vad händer om det är strömavbrott eller inte finns täckning för mobiltele­fonen?

Phoniro har egen batteriförsörjning. För att öppna en dörr utrustad med Phonirolås krävs varken nätspänning eller mobiltelefontäckning.

Kommer jag att få tillbaka mina nycklar från hemtjänsten sedan jag fått det elektroniska låssystemet?

Hemtjänsten kommer att ha kvar en nyckel för säkerhets skull. Den förvarar vi inlåst i ett skåp i hemtjänstlokalen. Övriga nycklar återlämnar vi till dig.

Vad händer om jag flyttar, byter hemtjänstutförare eller säger upp min hemtjänst?

Då återställer en montör från Salems kommun ditt lås till samma skick det var innan vredet byttes.

Blir det någon skillnad för mig som jag bör tänka på när jag an­vänder låset?

Nej ditt lås kommer att fungera precis som vanligt, du låser med vredet eller med din nyckel precis som vanligt.

Hur ofta måste batterierna i låset bytas och vem gör det?

Låset drivs av specialbatterier med lång hållbarhet. Systemet varnar innan det är dags att byta batteriet. Du behöver inte själv hålla koll på detta, det gör hemtjänsten. Batteribytet är enkelt och görs av hemtjänstpersonalen.

Vad händer om låset slutar fungera?

Om det blir problem med låset kontaktar du din hemtjänstutförare som hjälper dig vidare. Om det är akuta problem med låset och du behöver anlita en låssmed kommer kommunen att ersätta dig för dina utlägg om felet beror på det digitala låset.

Senast uppdaterad 04 mars 2024