Arbeten i kommunal och allmän mark
Schakttillstånd och tillstånd för upprättande av trafikanordningsplan i Salems kommun söker du via en e-tjänsten ISY Road (tidigare ISY Case).
Är du ny användare av ISY Road?
Både den som bereder ärendet och den som söker tillstånd (ansökande bolag) måste registrera sig för att få tillgång till e-tjänsten. Samtliga ärenden måste inkomma minst fem arbetsdagar innan avsedd arbetsstart.
Så här går du till väga:
- Registrera dig med e-postadress och användarnamn (till exempel namn/företag) och få lösenord via e-post
- Testa att logga in genom att följa länken ISY Road under Länkar och läs mer
- Fungerar inte inloggningen så skicka ett meddelande till kommunens handläggare och tala om att ni inte kan logga in med de uppgifter som ni fått
Handläggningsrutiner för ISY Road
Enligt våra handläggningsrutiner måste varje schaktärende gå via en av ledningsägarnas projekledare för att kunna godkännas. Så här fungerar det efter att en ledningsägare eller entreprenör skapat ett ärende i ISY Road:
- Den som bereder ett ärende och är redo att ändra ärendets status från "inkommet" till "ansökan" ska innan ärendet byter status, lägga över ärendet till ansvarig projektledare hos ledningsägaren
- Ledningsägarnas projektledare tilldelar ärendet till ledningsägarens entreprenör innan ett godkännande kan ske. Även entreprenören måste vara registrerad användare i ISY Road (ofta är entreprenören även beredare)
- När ledningsägarens projektledare har tilldelat ärendet till sin fullmaktsgivne entreprenör, kommuniceras ärendet med entreprenören fram till slutbesiktning
- Om ledningsägaren behöver involveras under projektets gång, lägger Salems kommun en kommentar i systemet och tilldelar kommentaren till ledningsägarens projektledare. Projektledaren får ett epostmeddelande om att gå in i ärendet och läsa meddelandet i systemets logg och eventuellt vidta åtgärd
- För att återföra projektet till sin entreprenör måste projektledararen ändra namnet i fältet beredare/projektledare till den fullmaktsgivne personen hos entreprenören i en rullista i ärendet. Därefter sker kommunikationen återigen med entreprenören
- Vid frånvaro kan ett projekt flyttas över till en annan fullmaktsgiven person. Under pågående trafikanordningsplaner sker kommunikationen med den utmärkningsansvarige som är registrerad i ansökan, men beredare kan skapa ärendet
Senast uppdaterad 19 juli 2024