Salems bokslut 2022 visar överskott

Kommunens bokslut för 2022 visar ett preliminärt överskott på 33,4 miljoner kronor, vilket är bättre än budgeterat och en bra bit över kommunens överskottsmål på 1,5%. Resultatet är exklusive jämförelsestörande poster och beror på högre skatteintäkter.

– Glädjande att vi med tydlig styrning över de finansiella verktygen kan leverera ett bra bokslut för 2022. Hela organisationen ska ha ett stort tack i sitt arbete att alltid ge våra invånare god service och omsorg. Vi står också redo att möta de ekonomiska utmaningar som 2023-2024 ger oss samt anpassa verksamheterna efter förutsättningarna, säger Rickard Livén (M), kommunstyrelsens ordförande.

Att notera

Bokslutet är vid denna tidpunkt inte granskat av kommunens revisorer. Bokslutet kommer att behandlas av kommunstyrelsen den 3 april och av kommunfullmäktige den 20 april.

Senast uppdaterad 24 februari 2023