Kristine Arapovic Lindetorp och Hans Lindetorp är 2021 års kulturstipendiater

Salems kommuns Kulturstipendium 2021 tilldelas Kristine Arapovic Lindetorp och Hans Lindetorp. De bor i Rönninge och är verksamma som körledare för kören Soulful. Stipendiet på 10 000 kronor tilldelas årligen till en förtjänt person/personer som gagnar eller har gagnat kommunen och dess innevånare.

– Vi har drivit och startat en kör för att människor ska må bra. Att få kommunens kulturstipendium är en bekräftelse från det allmänna att det vi gör är på rätt väg, säger Kristine Arapovic Lindetorp och Hans Lindetorp, vinnare av Salems kommuns kulturstipendium 2021.

Kultur- och fritidsnämnden ger Kristine Arapovic Lindetorp och Hans Lindetorp 2021 års Kulturstipendium med följande motivering:

“Kristine Arapovic Lindetorp och Hans Lindetorp leder den blandade kören Soulful. Kören bildades 2016 och är öppen för alla som vill sjunga. Genom de båda körledarnas pedagogiska förmåga, kunnighet och inspirerande engagemang har kören genomfört ett antal uppskattade konserter.

Genom sitt engagerade ledarskap skapar Kristine Arapovic Lindetorp och Hans Lindetorp glädje, energi och sammanhållning i kören och engagerar många att börja sjunga.”

Kristine Arapovic Lindetorp och Hans Lindetorp leder kören Soulful. De bildade kören 2016 och har sedan dess haft flera uppskattade konserter bl a på valborgsfirandet i Skönviksparken och på Salemsdagen tillsammans med Boris René. Kören är en blandad kör som sjunger pop, soul, gospel och musikal.

Hans Lindetorp och Kristine Arapovic Lindetorp är årets kulturstipendiater i Salems kommun. Foto: Maria Hedström.

Om kommunens kulturstipendium

Kulturstipendiet utdelas som stöd och uppmuntran för förtjänstfulla eller lovande insatser inom vetenskap, konst, litteratur, musik, teater, dans, journalistik, fortbildning eller för annan betydelsefull insats. Stipendiet kan tilldelas förtjänt person/personer som gagnar eller har gagnat kommunen och dess innevånare. Stipendiet är på 10 000 kr och delas ut av Kultur- och fritidsnämndens ordförande Rickard Livén (M).

Rickard Livén
Kultur- och fritidsnämndens ordförande