Kommunen gör omtag i förhandlingarna om Salems centrum

Kommunen har bedrivit förhandlingar med centrumägaren Grandholm Gruppen AB mfl under fyra år. Syftet har varit att göra centrum mer attraktivt, bland annat genom ett medborgarhus för att dra såväl besökare som kunder till Salems centrum. Dessvärre finns inte förutsättningarna för att nå en överenskommelse och nu gör kommunen ett omtag i projektet.

Vi kan nu konstatera att förutsättningarna för att nå en överenskommelse med centrumägaren inte finns, säger Lennart Kalderén (M), kommunstyrelsens ordförande och fortsätter: Kommunen kommer därför att göra ett omtag i projektet och enligt tidigare planer prioritera bostäder på Säby bollplan och före detta Skyttorpsskolans tomt. Vi ska också pröva möjligheterna för ett medborgarhus inklusive lokaler för kommunadministrationen på kommunens mark kring centrum, bland annat nuvarande kommunalhuset och Murgrönan vid biblioteket. Simhallen projekteras 2021 för en ombyggnad kommande år.

Vi är oroliga för centrumparkeringens kapacitet och har varit så i många år. Den ägs till dominerande del av centrumägaren och är främst till för de kunder som besöker affärerna i Salems centrum, som Grandholm Gruppen AB äger. Våra förhandlingar med centrumägaren var avsedda att ta fram en långsiktig lösning, avslutar Lennart Kalderén.

Lennart Kalderén
Kommunstyrelsens ordförande