Grattis Karin Holmström, årets kulturstipendiat!

Salems kommuns Kulturstipendium 2022 går till Karin Holmström, bildkonstnär tillika Rönningebo. Stipendiet på 10 000 kronor tilldelas årligen till en förtjänt person/personer som gagnar eller har gagnat kommunen och dess innevånare inom kulturen.

– Jag blev så glad att jag skruvade upp musiken och började dansa med penslarna i ateljen, säger Karin Holmström, årets kulturstipendiat.

Karin Holmström är en aktiv konstnärinna från Rönninge som valde att satsa fullt ut på konsten år 2015 då hon slutade sitt heltidsjobb inom ekonomi. Förutom konstnärsrollen har Karin även en egen klädkollektion tillsammans med Odd Molly, samt tagit fram brickor, kuddar, skärbrädor och mycket annat med sina egna motiv på. Hon har haft en mängd utställningar här i Rönninge, men även i Stockholm, på Österlen och på Öland, samt utomlands i Amsterdam, Paris och Hongkong. Hon har dessutom givit ut boken “Fearless - konsten att leva kreativt” och hållit föreläsningar och kurser såsom “Kreativitet, hitta ditt flow, våga förändring”.

Karin Holmström är årets kulturstipendiat. Foto: Helena Nord

Motivering

Kultur- och fritidsnämnden ger Karin Holmström 2022 års kulturstipendium med följande motivering:

“Karin Holmström är konstnärinna från Rönninge som arbetar med spännande motiv som exempelvis vilda djur, kvinnor och stadsmiljöer. Men hon arbetar även med andra konstnärliga inriktningar som skriva böcker, designa kläder och föremål. Hennes starka klara bilder lyser upp det rum de finns i. Genom sina utställningar både lokalt, i landet runt, internationellt, på internet, på marknader och genom öppna hus i hemmet har hon spridit sina spännande och vackra bilder. Genom att visa upp sin konst för många har hon inspirerat till både att skapa och att uppleva konst.”

Om kulturstipendiet

Salems kommuns Kulturstipendium utdelas som stöd och uppmuntran för förtjänstfulla eller lovande insatser inom litteratur, konst, musik, teater, dans, journalistik, vetenskap,  historia, fortbildning eller för annan betydelsefull insats inom kulturområdet. Stipendiet kan tilldelas förtjänt person/personer, förening eller eldsjäl som stimulerar eller har stimulerat kommunen och dess invånare. Stipendiet kan utdelas till person som ej bor i Salems kommun, men som utfört insatser som stimulerat kulturverksamheten i kommunen. Stipendiet är på 10 000 kr och delas ut av Kultur- och fritidsnämndens ordförande Andreas Lundvall (M) i samband med nationaldagsfirandet i Plaskdammsparken 6 juni 2022.

Mer om Karins konst

Ni kan möta hennes bilder på egna hemsidan Karin Holmström Art eller på utställning på Salems bibliotek den 15 juni till 9 augusti.

Vi har tidigare intervjuat Karin Holmström i Salems kommun informerar, du hittar intervjun med henne på sista sidan här.

Andreas Lundvall
Kultur- och fritidsnämndens ordförande