Grattis Anders Karlsson - årets idrottsstipendiat!

Årets idrottsstipendiat är Anders Karlsson, armbrytaren från Salem. Anders vann i år VM-guld i armbrytning med vänster arm och silver med högerarmen, och fick igår ta emot blommor och diplom på kommunfullmäktiges sammanträde.

Anders Karlsson från Salem blev vid senaste VM i Dieppe guldmedaljör i armbrytning med vänster arm. Där fick han även ett VM-silver i armbrytning med höger arm. Tidigare har han ett VM-silver och ett VM-brons. Världsmästartiteln erövrade han efter en lång tid med skador och flera operationer. Vid sin sista proffstävling i Las Vegas 2014 slet han av två ledband i armen och tvingades att pausa armbrytningen under flera år. Nu har han kommit tillbaka på ett imponerande sätt och blivit världsmästare. Förutom att vara en framgångsrik idrottare är han även en duktig landslagscoach för Australien och Grönland och har arbetat med att stimulera unga människor att pröva armbrytning.

– Jag blev alldeles chockad när kultur- och fritidsnämnden ringde och sa att jag blivit årets idrottsstipendiat, för det finns ju så många bra idrottare i Salem! Men sen kändes det jättekul, säger Anders Karlsson, salembon med världens starkaste vänsterarm.

Att tilldela årets idrottsstipendium till Anders Karlsson var en självklarhet. Att komma tillbaka efter en så rejäl skada som han drabbades av och dessutom vinna både guld och silver i ett världsmästerskap är en prestation utöver det vanliga, säger Andreas Lundvall, kultur- och fritidsnämndens ordförande.

Årets idrottsstipendiat Anders Karlsson och kultur- och fritidsnämndens ordförande Andreas Lundvall under kommunfullmäktige 8 december 2022. Foto: Salems kommun.

Motivering

Kultur- och fritidsnämnden ger Anders Karlsson 2022 års idrottsstipendium med följande motivering:

“Anders Karlsson från Salem blev vid senaste VM världsmästare i armbrytning med vänster arm. Där fick han även ett VM-silver i armbrytning med höger arm. Tidigare har han ett VM-silver och ett VM-brons. Världsmästartitel erövrade han efter en lång tid med skador. Han är förutom att vara en framgångsrik idrottare en duktig landslagscoach för Australien och Grönland.

Anders Karlsson har med sin entusiasm och vinnarinstinkt visat sig som en god idrottare och ledare. Genom sina prestationer är han en god representant för kommunens idrottsrörelse.”

Salems kommuns idrottsstipendium

Idrottsstipendiet kan utdelas för förtjänstfulla eller lovande insatser, till ledare eller aktiva inom idrottsrörelsen i Salems kommun. Stipendiet är på 10 000 kr och delades ut av Kultur- och fritidsnämndens ordförande Andreas Lundevall i samband med kommunfullmäktigemötet den 8 december kl 19.00 i Stora Murgrönan (Salems bibliotek).

Andreas Lundvall
Kultur- och fritidsnämndens ordförande