Annonsavtal med tidningen Södra sidan

Pressmeddelande från Salems kommun 2014-12-17

Kommunstyrelsen har godkänt ett annonsavtal med lokaltidningen Södra sidan. Tidningen bevakar idag ett område från Bredäng till Tumba och vill utöka bevakningsområdet till Salems kommun. För att göra detta vill tidningen teckna avtal med ett antal aktörer för att vara garanterade en viss annonsvolym.

- Salem ligger i "medieskugga", säger kommunstyrelsens ordförande Lennart Kalderén (M). - Vi tycker det vore bra med ökad konkurrens och bättre spegling av nyheter från Salem i olika media. Därför vill vi pröva detta avtal med "Södra Sidan" som också ger oss betydligt ökat annonsutrymme.

Bakgrund

Tidningen Södra sidan distribueras gratis till hushållen. Fokus ligger på lokal journalistik om det som händer i kvarteret, stadsdelen och hemorten.

I avtalet garanteras tidningen en viss annonsvolym för 2015. Den avtalade annonseringen skall på inget vis påverka tidningens redaktionella självständighet i förhållande till kommunens företrädare.

Avtalet gäller under 2015 med möjlighet till förlängning för 2016 och 2017.

Lennart Kalderén (M)
Kommunstyrelsens ordförande