Sjöstugans förskoleverksamhet flyttar över till Ängstäppan hösten 2023

Barn- och utbildningsnämnden har efter att det framkommit att Sjöstugan drivs i strid med fastighetens detaljplan beslutat om att stänga ned förskolan. Samtliga elever kommer att flytta över till närliggande Ängstäppans förskola i höst.

– Så fort vi fick reda på att Sjöstugans förskola bedrevs felaktigt började vi utreda hur vi skulle kunna behålla verksamheten, tyvärr fick vi besked om att vi inte kan bevilja fastigheten bygglov i efterhand, och vi är därför tvungna att stänga ner förskolan, säger Katarina Sweding, skolchef, och fortsätter:

– Ängstäppans förskola, som bara ligger ett stenkast bort, kommer att kunna ta emot alla barn från Sjöstugan. För oss har det varit viktigt att man ska få gå kvar med sina kompisar.

I samband med Salems kommuns kvalitets- och förbättringsarbete har det framkommit att Sjöstugans förskola, en mindre kommunal förskola som drivs i en tidigare privatbostad, sedan 2008 saknar bygglov och drivs i strid med detaljplanen. Salems kommun har utrett om det går att i efterhand bevilja bygglov men det är inte möjligt. Av den anledningen har barn- och utbildningsnämnden den 9 maj 2023 fattat beslut om att avveckla Sjöstugans förskola.

Närliggande Ängstäppans förskola kommer att ta emot alla barn som nu är inskrivna i Sjöstugan med ambitionen att hålla ihop barngrupperna och att det på alla avdelningar ska finnas pedagoger från Sjöstugan.

Vanliga frågor och svar finns publicerade på vår hemsida.

Vid ytterligare frågor, kontakta barn- och utbildningsförvaltningen på bou@salem.se

Senast uppdaterad 16 maj 2023