Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.

Kommunens säkerhetssamordnare berättar mer om Krisberedskapsveckan

Victoria Skynäs arbetar som säkerhetssamordnare i Salems kommun och samordnar genomförandet av Krisberedskapsveckan i kommunen. Under veckan så kommer det bland annat anordnas föreläsningar från Försvarsutbildarna, Södertörns Lottakår och författaren och zombieöverlevnadsexperten Herman Geijer.

Hej Victoria! Berätta gärna mer, vad är Krisberedskapsveckan?

– Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) arrangerar Krisberedskapsveckan årligen. Det är en nationell kampanj som samordnas med målet att fler människor ska vara förberedda inför samhällskriser och ytterst krig. För att uppmärksamma krisberedskapsveckan som går av stapeln vecka 39 anordnas ett flertal aktiviteter i Salems kommun. På grund av pandemin kunde vi inte genomföra fysiska föreläsningar och träffar förra året, så det känns kul att kunna genomföra den nästan som “vanligt” i år.

Vad är målet med Krisberedskapsveckan?

– Målet är att fler privatpersoner reflekterar över hur de kan lösa vardagen vid kris, skaffar sig en god hemberedskap och att den lokala riskkommunikationen utvecklas. Vi hoppas på att nå så många som möjligt under denna veckan.

Vad behöver jag tänka på i min egna krisberedskap?

– För att klara en krissituation så bra som möjligt är det viktigt att tillgodose behovet av värme, vatten, mat och kommunikation. Om du skulle bli isolerad på grund av smitta eller hårt väder, långt elavbrott eller någon annan kris behöver du ta hand om dig och dem runt omkring dig extra väl. Vi vill att alla i Salem ska öka sitt riskmedvetande eftersom vi vet att den mentala beredskapen är avgörande för hur man klarar en påfrestning.

Vad har jag som medborgare för skyldighet kring mitt liv och egendom?

– Var och en av oss har huvudansvaret för vårt liv och vår egendom. Det gäller vid olyckor i vardagen, men också vid svåra olyckor eller kriser.

Vad är kommunens ansvar vid en kris?

– Vid en kris har kommunen ett ansvar för alla som befinner sig inom kommunens geografiska område, ett så kallat geografiskt områdesansvar. Det betyder att kommunen också har ett ansvar för dem som vistas tillfälligt här, säger Victoria Skynäs och fortsätter:

– I ansvaret ligger att samverka och samordna planering och förberedelser, att samordna de krishanteringsåtgärder som vidtas och samordna informationen till allmänheten. En del av detta är att se till att samhällsviktiga verksamheter inom kommunen fungerar. Det gäller till exempel äldreomsorg, skola, vattenförsörjning och fjärrvärme. Kommunen ska se till att dessa verksamheter fungerar väl även under en kris, avslutar hon.

Har du några frågor?

Kontakta gärna Victoria Skynäs, säkerhetssamordnare, på victoria.skynas@salem.se.

Victoria Skynäs är kommunens säkerhetssamordnare och samordnar genomförandet av krisberedskapsveckan i kommunen.

Foto längst upp på sidan: Thomas Henrikson, MSB

Senast uppdaterad 28 september 2021