Salem förlorar ännu mer till skatteutjämningen

I slutet av augusti föreslog statsminister Stefan Löfven (S) en ändring av det kommunala utjämningssystemet som innebär att glesbefolkade kommuner skulle få mer pengar av andra kommuner. För Salem innebär det en förlust på 9 miljoner kronor.

Under åren 2020-2022 kommer Salems kommun förlora 9 miljoner kronor till det kommunala utjämningssystemet. Tidigare uppskattades summan till cirka 3,4 miljoner kronor, men nu är det klart att det ligger på 9 miljoner kronor. 2020 kommer kommunen få ett så kallat införandebidrag på 8 miljoner kronor, vilket innebär att kommunens förlust för det året är 1 miljon kronor. Men bidraget är en engångsföreteelse vilket innebär att kommunen förlorar 9 miljoner kronor åren 2021 och 2022.

-När vi i Alliansen nu börjat budgetarbetet får vi en uppdaterad prognos som säger att vi förlorar hela 9 miljoner från 2021. Det motsvarar över tio tjänster eller dubbla gatuunderhållet årligen. Vi är ingen "rik storstadskommun". Vi kämpar nu med budgeten för att hålla kvalitén i kärnverksamheterna. Men regeringen rycker undan mattan för oss, säger Lennart Kalderén, kommunstyrelsens ordförande i Salems kommun.

Senast uppdaterad 04 oktober 2019