Salem blir en del av Södertörns överförmyndarnämnd

Från och med 1 januari 2019 kommer Salems kommun att ingå Södertörns överförmyndarnämnd.

I den gemensamma organisationen ingår idag kommunerna Botkyrka, Haninge, Huddinge, Nynäshamn och Tyresö. Haninge kommun är värd för verksamheten som är lokaliserad till Haninge kommunhus i Handen.

Bakgrund

Verksamheten växter och kraven på hjälpinsatser i form av gode män/förvaltare ökar och därmed även behovet av insatser för rekrytering och utbildning. Den gemensamma organisationen ger flera fördelar:

• Bättre förutsättningar att leva upp till föräldrabalkens intentioner
  • Rättssäkerheten och kvalitén i myndighetsutövningen ökar
  • Bredare samlad kompetens
  • Minskad sårbarhet
  • Förbättrade möjligheter till rekrytering och utbildning av gode män/förvaltare
  • Stärka och utveckla olika verksamhetsområden och effektivare kunna uppnå de krav som kommer att ställas på överförmyndarverksamheten i framtiden

Kontaktuppgifter Södertörns överförmyndarnämnd

måndag och onsdag kl 13.00-15.00