Modernisering av Säby sim- och sporthall

Säby sim- och sporthall ska genomgå en omfattande modernisering. Beslutet togs under tekniska nämndens sammanträde 28 september. Renoveringen planeras att ske i två etapper med start år 2025 och stort fokus kommer att ligga på återbruk av material, låg klimatpåverkan och energieffektivisering.

– Den här renoveringen är efterlängtad och kommer leda till en fin, modern och energieffektiv byggnad. Att vi strävar efter en så låg klimatpåverkan som möjligt och återbruk av redan befintligt material känns viktigt. Då budgeten redan tydligt redogjort för finansieringen så kunde tekniska nämnden ta detta beslut, jag ser fram emot att följa detta ända in i mål, ge våra invånare en modern och fräsch simhall, säger Rickard Livén, tekniska nämndens ordförande tillika kommunstyrelsens ordförande.

Rickard Livén, ordförande för tekniska nämnden och kommunstyrelsen.

Simhallen blir tillgänglighetsanpassad och byggnaden kommer att energieffektiviseras, bland annat genom en ny reningsanläggning, nya ventilationslösningar och energieffektiv belysning, fönster samt tak. Solceller kommer att anläggas och lösningar för att effektivisera vattenanvändandet kommer att implementeras. Renoveringen kommer att göras med hänsyn till återbruk för att bibehålla och återvinna lämpligt material i fastigheten.

Under tiden simbassängen är stängd i cirka ett år och simundervisning inte kan ske i Salems kommun förläggs den simundervisningen till närliggande kommuner i samråd med berörd förvaltning.

Projektering förväntas påbörjas under år 2024 med renoveringsstart år 2025. Simhallen förväntas stå klar år 2026.

Vid frågor om renoveringen, kontakta projektledare Peter Youssef på peter.youssef@salem.se

Senast uppdaterad 02 oktober 2023