Mittenstyret: "Gott resultat för 2023 rustar för framtida utmaningar"

När vi ser tillbaka på 2023 ser vi ett år som avslutades med större ekonomiskt överskott än förväntat, trots stora utmaningar för framförallt Barn- och utbildningsnämnden. 2023 var också året då Liberalerna och Centerpartiet valde att lämna Allianssamarbetet för att forma ett nytt Mittenstyre tillsammans med Socialdemokraterna och Rönningepartiet.

2023 års resultat landade på 30,3 miljoner kronor, vilket är 13,9 miljoner kronor bättre än budgeterat. Resultatet beror till stor del på en positiv skatteutveckling och ett gott börsår. Omständigheter som genererat oväntade överskott i många svenska kommuner.

Kommunen har under året tagit steg för att stärka det systematiska klimatarbetet; bland annat genom att anställa en klimatstrateg, kompetensutveckla medarbetare och politiker samt besluta om en ny inköps- och upphandlingspolicy med riktlinjer för hållbar upphandling. Vi kommer att öka takten framåt – med nya delmål och aktiviteter som tar oss närmare en klimatneutral kommun senast 2045.

Biblioteket påbörjade under året en läsfrämjande satsning som främst riktar sig till förskolebarn och deras föräldrar. Satsningen har gett goda resultat och Salems bibliotek ligger även i topp i Stockholms län gällande antalet utlån per invånare.

Nya Fågelsångens skola med idrottshall planerar att ta emot sina första elever nu i höst 2024. Ishallen har under året fått en ny sarg, nya bås och en ny ispist. Hallen kommer också att få ett mer effektivt kylsystem vilket innebär en mer klimatsmart anläggning.

Årsbokslutet innehåller nio övergripande mål, varav sju är helt uppfyllda och två delvis uppfyllda. Ett av målen som bara uppfyllts delvis mäter kunskapsresultaten i skolan. Framåt kommer vi därför att lägga ett stort fokus på åtgärder som ökar elevernas möjligheter att lyckas i skolan. Det projekt som startade 2023 som syftar till att få barn med hög skolfrånvaro tillbaka till en fungerande skolgång har har varit lyckat och fortsätter 2024. Kommunen kommer framåt även att behöva arbeta med att åtgärda de strukturella utmaningar som finns inom skolan på grund av att antalet elever minskat.

Trots det positiva bokslutet 2023 är det tydligt att Salems kommun står inför stora utmaningar de närmaste åren. Hög inflation och höga räntor har ökat kommunens kostnader, precis som invånarnas. Mittenstyret känner ett stort ansvar för att kommunens verksamheter ska fungera så bra som möjligt, trots utmaningarna i vår omvärld. Vi ser fram emot att tillsammans skapa goda förutsättningar för alla som bor och verkar i vår kommun.

Vi i Mittenstyret vill också rikta ett stort tack till alla medarbetare i Salems kommun. Tack vare ert engagerade arbete får vi invånare en god service, skola och omsorg.

Mittenstyret genom:

Arne Närström (S), kommunstyrelsens ordförande

Wictoria Berglund (C), kommunstyrelsens vice ordförande

Anders Klerkefors (R), gruppledare Rönningepartiet

Åsa Dahl (L), gruppledare Liberalerna

Wictoria Berglund (C), Anders Klerkefors (R), Åsa Dahl (L) och Arne Närström (S). Foto: Lena Biörnstad.

Senast uppdaterad 20 maj 2024