Kronprinsessparet i samtal med Lennart Kalderén

Igår eftermiddag den 31 mars var Kommunstyrelsens ordförande Lennart Kalderén (M) inbjuden till ett digitalt videosamtal med Kronprinsessparet, Kronprinsessan Victoria och Prins Daniel. Samtalet handlade till stor del om hur den rådande pandemin påverkat Salems kommun, men Kronprinsessparet var även nyfikna på Salems lokala näringsliv, integrationen i kommunen, infrastrukturen på Södertörn och kommande satsningar i Salem.

Vi hann prata om allt mellan himmel och jord. Pandemin stod först på agendan. Förutom att Salem, som alla andra, har hög smittspridning är läget under kontroll och regionen ligger mycket väl framme med vaccinationen i vår kommun, säger Lennart Kalderén (M), Kommunstyrelsens ordförande.

Förutom den rådande samhällssituationen diskuterade Lennart Kalderén och Kronprinsessparet även rollen som politiker i Salems kommun och de satsningar som görs på bland annat nybyggnationer och infrastruktur.

Jag nämnde hur trevligt det är att kunna se resultaten av de beslut man tar växa upp framför sina ögon. Samma förmiddag tog vi beslut om upphandlingen av gång- och cykelbron över till Södertälje och jag nämnde även bygget av Fågelsångens skola som håller oss på alerten. Prins Daniel nämnde dessutom att han spelat golf på Salems GK, som är en uppskattad golfbana.

Kronprinsessan Victoria och Prins Daniel avslutade mötet med att skicka med en varm hälsning till alla invånare i Salems kommun och ett tack för de insatser som gjorts under den rådande pandemin. Lennart Kalderén avslutade med att tacka för ett mycket trevligt möte med Kronprinsessparet och hälsade dem hjärtligt välkomna att besöka Salem när tillfälle till detta bjuds.

Precis som vid kungaparets besök 2009 var detta informella samtal verkligen en höjdpunkt. Kronprinsessparet hade förberett många frågor och var genuint intresserade av hur vi upplever vardagen i dessa tider. Kronprinsessan och Prins Daniel sprider en mycket trevlig stämning och glad energi även när de gör kommunbesök via internet.

Under onsdagseftermiddagen den 31 mars bjöd Kronprinsessparet in Lennart Kalderén till ett digitalt möte där de bland annat pratade om den rådande pandemin. Foto: Victor Ericsson, Kungl. Hovstaterna / The Royal Court of Sweden.

Senast uppdaterad 01 april 2021