Kommunfullmäktige har tagit beslut om reviderad budget 2022-2024

Kommunens ekonomi visar sig vara starkare än i tidigare prognoser och skatteunderlaget har ökat vilket syns som ökade skatteintäkter för kommunen. Därför beslutade Kommunfullmäktige igår, den 25 november, att den kommunala skatten sänks från 19:67 kr till 19:42 kr per intjänade hundra kronor, det vill säga med 25 öre per intjänad hundralapp. Salems kommun har lägst skatt på Södertörn.

Jämfört med kommunfullmäktiges beslut i juni har skatteunderlaget ökat, vilket syns som ökade skatteintäkter för kommunen. Samtidigt visar befolkningsprognosen en ökning jämfört med prognosen i våras i åldersgrupperna 18 till 80 år. Detta ger ökade skatteintäkter utan att påverka beslutade kostnadsramar. Kommunens statsbidrag stärktes med tillskott och satsningar på bland annat äldreomsorg med anledning av pandemin.

Senast uppdaterad 13 december 2021