Information om beviljad demonstration lördag 11 december

Polismyndigheten i Stockholms län har beviljat en ansökan från en person om att genomföra en demonstration på lördag den 11 december mellan klockan 16-18. Polisen gör bedömningen att det är en liten grupp som kommer att demonstrera.

I dagsläget finns inga indikationer på att motdemonstrationer kan väntas. Salems kommun har avstyrkt ansökan mot bakgrund av hur tidigare demonstrationer av denna typ skapar oro och kraftigt begränsar rörelsefriheten för våra kommuninvånare. Vi har också att överklagat polisens tillståndsbeslut. Den grupp som ansökt om att få demonstrera har också begärt att få anordna annan manifestation på annan plats i Stockholmsregionen. I Salem avser tillståndet för demonstrationen sträckan mellan Rönninge centrum och korsningen Säbytorgsvägen/Storskogsvägen och tillbaka.

Vi vill uttrycka vår frustration över att Salem kan bli arena för denna typ av händelser. Vi ser det som kommunens skyldighet att delge kommuninvånarna information om att demonstrationen sannolikt kommer att äga rum.

Om demonstrationen i Salem blir av kommer det att finnas polisresurser för att hålla ordning. Enligt polisen kommer trafik och kollektivtrafik fungera som vanligt.

Ni kan följa läget på kommunens hemsida www.salem.se där vi kommer att uppdatera löpande med den senaste informationen. Under dagen kommer även kommunens växel 08-532 598 00 att vara bemannad från kl 12.00, men vi hänvisar till hemsidan i första hand. För frågor eller tips till polisen ring 114 14 som är bemannat dygnet runt. Vid pågående brottslighet, ring 112.

Trevlig helg!

Lennart Kalderén, Kommunstyrelsens ordförande