Flicka som sitter i cykelsadel och ser glad ut

Fina resultat i medborgarundersökningen

Nu har vi fått resultaten av årets medborgarundersökning. Även om det är en marginell skillnad från tidigare år kan vi se att betyget går uppåt.

Undersökningen presenterar olika betygsindex varav Nöjd-Region-Index (NRI) visar hur medborgarna bedömer Salems kommun som en plats att bo och leva på. Det sammantagna resultatet där blev 66 medan det för samtliga 111 kommuner som deltog i årets undersökning var 62, föregående år visade Salem ett resultat på 65.

Hela 60 % av medborgarna i vår kommun kan starkt rekommendera vänner och bekanta att flytta till kommunen. Områden som bör uppmärksammas för att få ännu nöjdare medborgare är trygghet, bostäder och fritidsmöjligheter. Områden som bör bevaras är utbildningsmöjligheter och kommunikationer.

Kommunens verksamheter får bra betyg

Nästa index är Nöjd-Medborgar-Index (NMI) som beskriver hur medborgarna i Salems kommun ser på kommunens verksamheter. Resultatet från årets undersökning gav betyget 59 jämfört med övriga 111 kommuner som har snittbetyget 56. Jämfört med Södertörnskommunerna är Salems medborgare lika nöjda eller mer med grundskole- och gymnasieutbildningarna Områdena äldreomsorg och stöd för utsatta personer har fått ett högre index i årets undersökning jämfört med förra året.

Högre delaktighet än genomsnittet

Det sista området är Nöjd-Inflytande-Index (NII) som visar hur medborgarna i Salems kommun ser på sitt inflytande i kommunen. Betygsindexet visar på 48 jämfört med samtliga kommuner i undersökningen som blev 42. Frågeområden som bör prioriteras är påverkan och förtroende. Områden som bör bevaras är information och kontakt, där det visar sig att medborgarna har ett bra förtroende för att kommunens politiker och högre tjänstemän arbetar för kommunens bästa och att politiska beslut blir väl genomförda.

Medborgarundersökningen är en attitydundersökning för att visa på vilken syn kommuninvånarna har av vår kommun, för att ge oss en helhetsbild över vilka områden som har särskild betydelse för förbättring.

Senast uppdaterad 23 januari 2019