Alliansens budgetförslag 2021-2023

Salems kommun har en stabil ekonomi, trots det labila konjunkturläget under corona-pandemin. Skatten behålls oförändrad, och en buffert inrättas centralt för att möta en eventuell nedgång av skatteintäkter. Salem fortsätter att satsa på en god boendemiljö genom nybyggnationen av Fågelsångens skola, Bovieran samt hyresbostäder i Norra Vitsippan. Dessutom planeras för ytterligare bostäder i Södra Hallsta samt Salems centrum.

– Trots det osäkra läget känns det bra att Alliansen lägger en budget med vissa framtidssatsningar. Nu är vi - som alla andra kommuner - beroende av att ekonomin återhämtar sig rejält, säger Lennart Kalderén (M), kommunstyrelsens ordförande i Salem.

Kommunen tar nya steg inom klimat och miljö genom skärpta mål för energieffektivisering, hälsosam boendemiljö och giftfri miljö. Målen konkretiseras genom bland annat solceller och netto-noll-hus. Utöver det görs också en satsning på att utbilda tjänstemän och förtroendevalda inom miljö- och klimatfrågor.

– Nu utbildar vi politiker och tjänstemän för bidra till ett bättre klimat, Salem tar ansvar för en bättre framtid. Osäkerhet kring den ekonomiska utvecklingen gör att vi ser ett behov av att ha ett utrymme för att kunna hantera en utveckling där pandemin i förvärras, Alliansen tar ansvar, säger Petter Liljeblad, gruppledare (L).

Salems kommun har i grunden en stabil ekonomi. Det huvudsakliga fokuset just nu är att ta ansvar för att Salems kommuns ekonomi håller för påfrestningarna och att kommunen kan erbjuda medborgarna en fortsatt god service. Alliansens budgetförslag innebär oförändrad skatt, en löneuppräkning på 2%, att en buffert kan skapas av tillgängligt ekonomiskt utrymme och ett resultat som ligger högre än 1%, samt att investeringarna fortsätter som planerat, bland annat med en antagen fastighetsstrategi.

– Tillsammans kan vi i Alliansen hålla ekonomin fortsatt stabil. Det är glädjande med nya mål för ett giftfritt Salem, satsningarna för bättre hälsa i Flaten samt att öka resurser för att Salem ska vara prydligt och inspirerande att komma hem till, säger Raili Nilsson, gruppledare (C).

Kommunförvaltningen effektiviseras, centrala satsningar sker bland annat på miljö- och hälsotillsyn och teknisk verksamhet. Utvärderingen av kommunens krisarbete ska också på sikt bidra och ge möjlighet till ännu bättre äldreomsorg.

– En ansvarsfull och väl genomtänkt budget med framåtsyn också i orostider säger Håkan Paulson, gruppledare (KD).

Budgetförslaget för 2021-2023 i sin helhet återfinns här.

Lennart Kalderén, M, 070-623 29 00
Petter Liljeblad, L, 070-441 88 32