Skolfoton i Salems kommun

Nyligen har det rapporterats om att flera kommuner valt att inte ha skolfotografering på grund av nya dataskyddslagen (GDPR). Salems kommun kommer fortfarande att ha skolfoto för eleverna på de kommunala skolorna.

EU-lagen GDPR, heter på svenska Dataskyddsförordningen. Lagen togs fram för att skydda folks personuppgifter. När det gäller skolfoton så kräver GDPR att man ska ha skriftligt tillstånd från vårdnadshavare inför varje fotografering. På grund av att detta genererar mycket extra arbete och att skolor inte måste erbjuda skolfoto, så har flera kommuner valt att avstå.

Samtliga kommunala skolor i Salems kommun kommer att anordna skolfotografering i enlighet med dataskyddsförordningen. Extra hänsyn kommer dessutom visas till eventuella elever med dold adress eller dold identitet.

Senast uppdaterad 20 augusti 2019