Salems förskolor tilldelade utmärkelsen Skola för hållbar utveckling

I Salems kommunala förskolor har man i flera år haft ett omfattande fokus på miljö och hållbarhet. Den satsningen innebär nu att Salems kommunala förskolor erhållit ytterligare en certifiering - utmärkelsen Skola för hållbar utveckling, utfärdat av Skolverket.

– Vi är stolta över utmärkelsen Skola för hållbar utveckling, det bekräftar det stora miljö- och hållbarhetsengagemanget i våra förskolor och som idag är en naturlig del av barnens utbildning. Nu ska vi fördjupa arbetet ännu mer, berättar Melika Ilanto, processledare för Salems förskolor.

Salems kommunala förskolor har i flera år arbetat utifrån en vision som fokuserar på en hållbar framtid och som följer förskolans läroplan samt FN:s globala mål för hållbar utveckling. Under året har dessutom en gemensam förskolestrategi tagits fram, i syfte att fördjupa oss i visionen om en hållbar framtid. Strategin lyfter olika fördjupningsprojekt som riktar sig in på att främja goda hälsovanor genom lek och rörelse.

Certifieringen Skola för hållbar utveckling gäller i tre år. Salems kommunala förskolor är sedan tidigare certifierade enligt miljöcertifieringen Grön flagg.

Senast uppdaterad 19 december 2023