​Stort intresse för att bygga i Södra Hallsta

Hela 25 förslag har inkommit till Salems kommun från olika byggentreprenörer som är intresserade av att bygga vid Södra Hallsta. Det planeras för 170 bostäder i flerbostadshus, 30 småhus, en förskola och ett LSS‐boende.

Målet är att komplettera Rönninge centrum med kvarter i Södra Hallsta, tanken är att den nya bebyggelsen ska ha en modern, tät utformning som samtidig bevarar det genuina Salem.

Sista datum för intresseanmälningar från byggentreprenörer har passerat och det kom in sammanlagt 25 förslag, det finns alltså ett stort intresse för att bygga i området. Förslagen innehåller arkitektskisser, illustrationer, beskrivningar och anbud. Nu pågår en utvärdering av de olika förslagen och tanken är att det ska mynna ut i ett förslag på ett mindre antal byggentreprenörer som kan väljas ut för fortsatta förhandlingar.

Martin Mansell
Plan- och exploateringschef, Salems kommun