Fortsatt klättring i företagsrankingen

Pressmeddelande från Salems kommun den 23 april 2013

Salems kommun har för fjärde året i rad avancerat i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet i Sveriges kommuner. Salem har förbättrat sin placering med 43 platser från förra året och rankas nu på plats 20 av 290 kommuner. Bäst i landet är Solna.

- Vi rankas ofta högt när det gäller företagsklimat, utan att vi för den skull gör särskilda satsningar, säger kommunstyrelsens ordförande Lennart Kalderén (M). - Vi är en liten kommun med små expansionsmöjligheter och begränsat med industrimark. - Vår goda ranking beror på att vi har ett gott samarbete och väldigt bra kontakt med våra företagare. - Vi har täta träffar i näringslivskommittén och på frukostmöten. - Men viktigast av allt är att vi har korta avstånd och en öppen attityd mellan företagare, förtroendevalda och tjänstemän, avslutar Lennart Kalderén.

- Det är särskilt glädjande att den faktor som ökat mest är företagarnas sammanfattande omdöme om kommunens företagsklimat, säger planeringschef Jan Forsman.

Svenskt Näringsliv rankar varje år landets 290 kommuner utifrån företagsklimatet. Rankingen bygger dels på en omfattande attitydundersökning till över 38 000 företagare, dels på statistik från bland andra SCB. I Stockholmsregionen är företagsklimatet generellt sett väldigt bra. Bland de tio bäst rankade kommunerna ligger fem i Stockholms län.

Lennart Kalderén (M)
Kommunstyrelsens ordförande