Antalet laddbara fordon ökar snabbt. Detta ställer krav på att det finns infrastruktur som möter behov och efterfrågan på laddning av fordon. Nu har du som företagare möjlighet att etablera laddplatser för elbil på kommunal mark.

Nu kan du som företagare ansöka om att etablera laddplatser på kommunal mark. Kommunen har tagit fram platser som är tillgänliga för många och har en bra geografisk spridning.
Det företag som får avtal om att sätta upp laddplatser står för installation samt drift och underhåll av laddstationerna. Stationerna ska vara tillgängliga och öppna för alla. Det ska vara möjligt att använda ett vanligt betalkort för att betala för sin laddning och man ska inte behöva ladda ner en app eller skaffa abonnemang hos företaget/särskild leverantör. Företaget ska ta betalt för laddning på ett enkelt och marknadsmässigt sätt som främjar sund konkurrens.
Kommunen upplåter sin mark genom nyttjanderättsavtal. Kommun ansvarar för drift och underhåll av parkeringsplatserna.
Det finns flera tänkbara platser för nya laddare i Salem, i ett första skede är det platserna nedan som är aktuella. Salems kommun har valt att dela in platserna i olika ansökningsområden med 3-4 platser per område. En ansökan gäller för alla platser inom ansökningsområdet och man kan ansöka om att bygga laddinfrastruktur för ett eller flera områden. Aktuella platser är Fågelsången (50) , Berga sporthall (25), Rönninge skola (31), Bergsgårdsskolan (30),
Skogsängsskolan (36) , Nytorpshallen (23)
%20Karta%20laddinfra,%20stor%20bild.png)
Aktörer som är intresserade av att etablera laddplatser lämnar sin kompletta ansökan via msb@salem.se
Kommunen bedömer ansökan och lämnar tilldelningsbeslut
När en ansökan kommer in utvärderas den utifrån de kriterier som anges i instruktioner för ansökan. Om en ansökan godkänns återkommer kommunen till aktören. Vid beslut erbjuder kommunen att ha ett möte med aktören för att gå igenom detaljer i avtalsmallar och villkor, utformning av laddstationen samt processen framåt. Kommunens godkännande av ansökan är giltigt ett år eller fram tills ett nyttjanderättsavtal sluts. Om en ansökan avslås blir platsen tillgänglig igen, eller så utvärderas den ansökan som står näst på tur om det finns flera aktörer som lämnat in ansökan på samma plats
Företaget skickar ansökan om elanslutning till Vattenfall
Företaget som får sin ansökan godkänd av kommunen skickar en ansökan om elanslutning till Vattenfall Eldistribution AB som är elnätsägare i Salems kommun. Länk
Nyttjanderättsavtal skrivs med kommunen
När ansökan om elanslutning skickats in kan nyttjanderättsavtal tecknas. Företaget kontaktar då msb@salem.se varefter handläggare på kommunen skickar de avtal som krävs för underskrift. Kommunen tar ut en årlig avgift för nyttjanderätten samt en engångsavgift i samband med avtalstecknande. Se priser nedan.
Etablering av laddstolparna påbörjas
Enligt nyttjanderättsavtalet ska laddplatserna vara på plats inom 12 månader efter tecknat avtal. Företaget ansöker om schakttillstånd och TA-plan från kommunen om platserna för laddstolpar är planlagt som allmän plats, länk till ISYRoad Företaget informerar kommunen att laddplatserna är färdigställda senast tre veckor i förväg. Data över hur laddplatserna används rapporteras halvårsvis till msb@salem.se Om du har frågor eller förslag angående utbyggnad av laddinfrastruktur i Salems kommun utanför ansökningsomgångarna så är du välkommen att skicka dem till msb@salem.se
Kostnadsmodell för nyttjanderättsavtal publik laddinfrastruktur.
Kommunen tar ut en engångskostnad i samband med tecknande av
nyttjanderättsavtal samt en årlig kostnad som ska motsvara kostnaderna för drift och skötsel av parkeringsplatserna. Den årliga kostnaden ska täcka kommunens kostnader.
Timpriskostnaden hämtas från plantaxan och uppdateras när plantaxan uppdateras.
Skriva och underteckna nyttjanderättsavtal, uppskattad tidsåtgång: 1 timme Upprätta lokala trafikföreskrifter, uppskattad tidsåtgång: 2 timmar
Årlig kostnad
Den årliga kostnaden beräknas utifrån hur många parkeringsplatser som aktören erbjuder laddning på. Driftskostnaden för fyra parkeringsplatser uppskattas till 3000 kr/år. Till detta tillkommer en administrativ kostnad för faktura (500 kronor) och
driftskostnaden indexregleras varje år med prisindex kommunal verksamhet (KPV)
Hjälpte informationen på den här sidan dig?
Här kan du lämna feedback om informationen på sidan. Har du frågor eller vill komma i kontakt med Salems kommun kan du vända dig till vårt kontaktcenter på 08-532 598 00.