Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.

Byte mellan tåg och buss i Rönninge

Salems kommun har fått in ett flertal synpunkter kring kollektivtrafiken till och från kommunen, särskilt gällande byten mellan tåg och buss i Rönninge centrum. Vi tog upp frågan på ett möte med trafikförvaltningen Region Stockholm, här nedan kan du läsa vad vi fick för svar.

Den upplevda anslutningen mellan buss och pendeltåg styrs av turtätheten av de båda trafikslagen. Om både buss och tåg trafikeras var 30:e minut kommer resenären att uppleva att det finns goda anslutningar. Om tåget går oftare än den anslutande busstrafiken kommer anslutningarna fortfarande i teorin vara lika goda, men det kräver nu att resenären väljer rätt tåg. Annars kommer resenären uppleva att anslutningen inte fungerar eftersom bussen har anslutning till nästa tåg och bytestiden i praktiken då blir längre.

I Rönninge har trafikutökningarna på pendeltågen till, i bästa fall, var sjunde minut förstärkt upplevelsen att anslutningarna inte fungerar trots att de teoretiskt är minst lika bra som tidigare. För att ta ett exempel kan vi anta att det ankommer pendeltåg till Rönninge klockan 17:00, 17:07 och 17:15 och det ska finnas en anslutande buss var 15:e minut med en bytestid på 5-10 minuter. Denna buss kan då avgå 17:08 och teoretiskt ansluta från pendeltåget 17:00 med en bytestid på åtta minuter. Resenärer på nästa pendeltåg, det som ankommer 17:07, kommer dock uppleva att anslutningen inte fungerar eftersom bussen avgår precis när de kliver ut ur pendeltåget.
Linje 708 trafikerar sträckan Tumba – Hallunda – Rönninge. Linjen har flera trafikuppgifter, utöver att förbinda norra och södra Botkyrka, ska resor Hallunda – Salem och Salem – Rönninge station också möjliggöras. Linjen ska i första hand passa med pendeltåg mot Stockholm vid Tumba station, vilket är det som i grunden styr linjens tidtabellsutformning. Då möjlighet ges ska linjen också passa pendeltåg mot Stockholm vid Rönninge station. Vid Hallunda ska det också finnas anslutning med tunnelbanan mot Stockholm.

Linje 725 trafikerar sträckan Tumba – Rönninge – Nytorp. Det är resandeströmmar i olika storlek som ska hanteras, dels Tumba – Söderby – Salem, dels Söderby – Salem – Rönninge och dels Rönninge – Nytorp. Likt linje 708 är den högst prioriterade passningen mellan pendeltåg och buss förlagd till Tumba station, vilket styr tidtabellens konstruktion. I andra hand ska det finnas passning mellan tåg och buss i Rönninge station mot Nytorp och i tredje hand vid Rönninge station mot Salem – Söderby. En lycklig omständighet med linje 725 är att den tar ungefär 15 minuter längre tid på sig än pendeltåget på sträckan Tumba – Rönninge, vilket gör att när pendeltåget går var 15:e minut kommer passningen i Rönninge mot Nytorp fungera bra eftersom passningen finns i Tumba. Passning i Rönninge mot Salem C och Söderby är direkt beroende av var pendeltågen möts och det är något som hanteras genom Trafikverkets försorg i en årlig tidtabellsprocess för hela landet.

Byte mellan tåg och buss i Rönninge – en kort beskrivning av komplexiteten i tidtabellskonstruktion

Busstrafiken i Salem och Rönninge består i huvudsak av tre linjer (708, 725, 731) med huvudsyfte att ansluta till och från pendeltåg. Utöver dessa linjer finns en direktlinje till Fridhemsplan (745) och en nattbusslinje (791). Trafiken på linjerna planeras utifrån en beställd trafikvolym och i enlighet med ett antal förutbestämda krav på passning med pendeltåg. Även bytestiden mellan pendeltåg och buss styrs av avtalet mellan trafikbeställaren och trafikutövaren.

Generellt finns en stor skillnad mellan teoretisk anslutning och upplevd anslutning. I teorin föreligger anslutning i de fall bussen avgår inom fem-tio minuter efter att tåget ankommer stationen. Den faktiska tiden som krävs för att byta från tåg till buss är dock högst individuell. För vissa resenärer är en kort bytestid optimal, till exempel för den vane pendlaren som sitter i rätt del av tåget och kan ta sig an en trappa eller rulltrappa med raska kliv. För andra resenärer är en längre bytestid att föredra, till exempel för den som reser med barnvagn eller har utmaningar med att tidseffektivt bestiga en trappa och därför behöver nyttja stationernas hissar.

Den upplevda anslutningen styrs också av turtätheten i de båda trafikslagen. Om både buss och tåg trafikeras var 30:e minut kommer resenären att uppleva att det finns goda anslutningar. Om tåget går oftare än den anslutande busstrafiken kommer anslutningarna fortfarande i teorin vara lika goda, men det kräver nu att resenären väljer rätt tåg. Annars kommer resenären uppleva att anslutningen inte fungerar eftersom bussen har anslutning till nästa tåg och bytestiden i praktiken då blir längre. I Rönninge har trafikutökningarna på pendeltågen till, i bästa fall, var sjunde minut förstärkt upplevelsen att anslutningarna inte fungerar trots att de teoretiskt är minst lika bra som tidigare. För att ta ett exempel kan vi anta att det ankommer pendeltåg till Rönninge klockan 17:00, 17:07 och 17:15 och det ska finnas en anslutande buss var 15:e minut med en bytestid på 5-10 minuter. Denna buss kan då avgå 17:08 och teoretiskt ansluta från pendeltåget 17:00 med en bytestid på åtta minuter. Resenärer på nästa pendeltåg, det som ankommer 17:07, kommer dock uppleva att anslutningen inte fungerar eftersom bussen avgår precis när de kliver ut ur pendeltåget.

För de tre linjerna 708, 725 och 731 är det resor riktade mot Stockholm som styrs av passningskravet. Detta eftersom den största mängden resor finns från bostadsområden i Salem till centrala Stockholm och vice versa. Detta innebär i passning mellan buss och tåg i riktning mot Södertälje inte kravställs, däremot kan det förekomma i praktiken i de fall pendeltågen trafikeras ofta eller möts i närheten av Rönninge.

Linje 708 trafikerar sträckan Tumba – Hallunda – Rönninge och har den övervägande delen av resandet på sträckan i Botkyrka kommun. Linjen har flera trafikuppgifter, utöver att förbinda norra och södra Botkyrka, ska resor Hallunda – Salem och Salem – Rönninge station också möjliggöras. Linjen ska i första hand passa med pendeltåg mot Stockholm vid Tumba station, vilket är det som i grunden styr linjens tidtabellsutformning. Då möjlighet ges ska linjen också passa pendeltåg mot Stockholm vid Rönninge station. Vid Hallunda ska det också finnas anslutning med tunnelbanan mot Stockholm. Vid tidtabellens konstruktion eftersträvas att alla dessa passningar ska fungera så bra som möjligt och i gällande tidtabell från december 2019 har till exempel alla ankommande och avgående 708 på vardagar anslutning med pendeltåg till/från Stockholm vid Rönninge station.

Linje 725 trafikerar sträckan Tumba – Rönninge – Nytorp. Det är resandeströmmar i olika storlek som ska hanteras, dels Tumba – Söderby – Salem, dels Söderby – Salem – Rönninge och dels Rönninge – Nytorp. Likt linje 708 är den högst prioriterade passningen mellan pendeltåg och buss förlagd till Tumba station, vilket styr tidtabellens konstruktion. I andra hand ska det finnas passning mellan tåg och buss i Rönninge station mot Nytorp och i tredje hand vid Rönninge station mot Salem – Söderby. En lycklig omständighet med linje 725 är att den tar ungefär 15 minuter längre tid på sig än pendeltåget på sträckan Tumba – Rönninge, vilket gör att när pendeltåget går var 15:e minut kommer passningen i Rönninge mot Nytorp fungera bra eftersom passningen finns i Tumba. Passning i Rönninge mot Salem C och Söderby är direkt beroende av var pendeltågen möts och det är något som hanteras genom Trafikverkets försorg i en årlig tidtabellsprocess för hela landet. I gällande tidtabell från december 2019 fungerar passningarna i Tumba och Rönninge mot Nytorp bra. Passning i Rönninge mot Salem – Söderby fungerar bra i riktning mot Stockholm, medan det i riktning från Stockholm fungerar bra i lågtrafik men under dagtid blir det tyvärr lång bytestid.

Linje 731 är på ett sätt den enklaste av linjerna, då den endast har passning med tåg vid en plats, Rönninge station. Däremot är linjen en ringlinje och ankomsten till Rönninge station blir då en direkt konsekvens av avgångstiden och körtiden på linjen. I gällande tidtabell föreligger passning med relativt kort bytestid i båda riktningar på samtliga avgångar. Detta kan dock förändras om pendeltåget får justerade avgångstider. I ett sådant läge att passning med bra bytestid endast kan upprätthållas i ena riktningen kommer resor mot Stockholm på förmiddagen och från Stockholm på eftermiddagen prioriteras.

Frågor om detta hänvisas till trafikförvaltningen/SL

Senast uppdaterad 26 februari 2020