Ukrainas socialminister på besök hos Salems familjecentral

Under torsdagsförmiddagen fick familjecentralen i Salem besök av Ukrainas socialminister, Oksana Ivanivna Zholnovych. Syftet med besöket var att ta del av det tidiga, förebyggande arbetet som bedrivs i Sverige när det gäller barn och deras familjer.

Salems familjecentral startade sin verksamhet 2004 och är en av de familjecentraler i landet som funnits längst. Under besöket berättade familjecentralens samordnare Maria Kruse om olika metoder och modeller som används för att på ett tidigt stadium fånga upp de barn och föräldrar som är i behov av extra stöd.

Under studiebesöket hade socialministern många frågor kring det svenska systemet och visade en stor nyfikenhet och intresse. Hon såg också stora skillnader mellan Ukraina och Sverige och hur vi kan lära oss av varandra.

Inför dagens besök svajade de ukrainska och svenska flaggorna sida vid sida utanför kommunhuset i Salems centrum. Kommunstyrelsens ordförande Rickard Livén hälsade den ukrainska delegationen välkomna och överräckte en gåva från kommunen.

Från vänster i bild: Yuliia Kokoiachuk, socialministerns högra hand, Oksana Ivanivna Zholnovych, Ukrainas socialminister, Maria Kruse, familjecentralens samordnare, och Rickard Livén, kommunstyrelsens ordförande.

Senast uppdaterad 01 juni 2023