Socialdemokraternas budgetförslag

Salem har en välskött ekonomi och kommer att klara de ekonomiska påfrestningar som pandemin orsakar, bland annat genom kompensationer från regeringen för ökade kostnader i samband med corona-pandemin.

– Vi har fått gehör för en del, men saknar annat såsom en förbättrad IT-miljö och anställningstrygghet för de som är vikarier inom hemtjänst och skola, säger Arne Närström, socialdemokratiskt oppositionsråd i Salem.

Socialdemokraterna är ense med Alliansen om en hel del i budgeten. Vår hjärtefråga om ökat bostadsbyggande har man tagit till sig inklusive en fastighetsstrategi för långsiktig utveckling. Ökade satsningar på klimat och miljö finns med, även om vi vill gå längre vad gäller den mat som serveras i kommunal regi.

Vi vill satsa på:

• Bättre arbetsmiljö och arbetsklimat: så att såväl personal i den direkta driften som chefer på kommunkontoret, stannar och trivs.
  • Bättre IT-system: Ett led i skapandet av arbetstrivsel och arbetseffektivitet är tillgång på bra stödjande IT-system. Utveckling krävs och i den ska möjligheten att arbeta hemifrån ingå.
  • Fasta vikarier i hemtjänst och skola: Det skapar trygghet både för hemtjänstens brukare och skolans elever. Den som vill jobba heltid ska också få göra det. Man ska kunna leva på sin lön. För brukarna är kontinuitet viktigt, de bör i all möjlig mån mötas av välkända personer från sin hemtjänst.

– Vi förstår inte syftet med vissa besparingsåtgärder som finns i budget och motsätter oss bestämt att man skär ner inom skolan och att man vill införa striktare hantering av försörjningsstödet samtidigt som vi har corona-pandemi, fortsätter Arne Närström.

Man ska alltid vara mycket försiktig med att spara på skolan. Bra skolor är oerhört viktigt för Salem som kommun och långsiktigt lönsamt. Alla skolor ska vara lika bra i Salem. Alla elever ska ha samma förutsättningar att nå goda resultat. Att spara in en logopedtjänst anser vi drabbar elever som behöver stöd.

Vi har också svårt för att se det vettiga i att under dessa kristider försöka spara pengar genom att införa ”striktare” hantering av försörjningsstöd. Att dessutom ta bort en handläggartjänst hos Socialförvaltningen känns inte rimligt. Självklart ska de som har rätt till försörjningsstöd få det och vi ska lägga de resurser som krävs för att hjälpa dem att komma till egen försörjning.

– Dessa satsningar och uteblivna besparingar klarar vi med oförändrad skattesats och fortsatt överskott i budget, avslutar Arne Närström.

För mer information, kontakta:
Arne Närström, oppositionsråd (S)
arne.narstrom@salem.se

Senast uppdaterad 16 november 2020