Salems kommun tar fram en koldioxidbudget

Med hjälp av Klimatsekretariet arbetar Salems kommun just nu med att ta fram en koldioxidbudget. En koldioxidbudget synliggör kommunens utsläpp inom olika sektorer och visar vilken procentuell årlig minskning av utsläpp av koldioxid som krävs för att vi ska klara Parisavtalets målsättning.

Klimatsekretariatet samverkar nära Uppsala universitet, Bergen University och Tyndall Centre, Manchester University. Vid dessa lärosäten har den ledande Tyndall Carbon Budgets-metoden (TCB-metoden) utvecklats som ligger till grund för den koldioxidbudget Salems kommun arbetar med att ta fram.

Koldioxidbudgeten och det digitala verktyget, ClimateVisualizer, kommer att presenteras här på salem.se under hösten 2022.

Mer info om Klimatsekretariatet och koldioxidbudget finns på deras hemsida.

Senast uppdaterad 06 september 2022