Salems bokslut visar överskott

Kommunens bokslut för 2019 visar ett preliminärt överskott på 12,4 miljoner kronor exklusive jämförelsestörande poster. Det är drygt 2,6 miljoner bättre än budgeterat.

Totalt, när markförsäljningen med mera vägs in är överskottet 53,1 miljoner kronor. Resultatet beror till stor del på den framgångsrika fastighetsaffär kommunen genomförde under året, vilket gav kommunen ett överskott på 38 miljoner kronor. Överskottet går till minskad upplåning för kommunen.

- Ytterligare ett år med stabil ekonomi, säger kommunstyrelsens ordförande Lennart Kalderén (M). Överskottet för fastighetsaffären i Söderby Park kommer väl till pass när vi ökar investeringarna de närmaste åren.

Att notera

Bokslutet är vid denna tidpunkt inte granskat av kommunens revisorer. Bokslutet kommer att behandlas av kommunstyrelsen den 14 april och av kommunfullmäktige den 23 april.

Senast uppdaterad 27 februari 2020