Salems bokslut visar återigen överskott

Kommunens bokslut för 2020 visar ett preliminärt överskott på 36,9 miljoner kronor, vilket är drygt 30,7 miljoner bättre än budgeterat. Resultatet är exklusive jämförelsestörande poster och beror på högre skatteintäkter.

– Vi ser ännu ett stabilt år rent ekonomiskt, men det kommer i andra hand. Först och främst vill jag berömma och tacka all personal som jobbat hårt med att hantera coronapandemin och dess följder för all kommunal verksamhet, säger Lennart Kalderén (M), kommunstyrelsens ordförande.

Resultatet inklusive jämförelsestörande poster visar preliminärt ett överskott på 50 miljoner och beror bland annat på att kommunen sålt mark, exempelvis Norra Vitsippan på Prästbodavägen.

Att notera

Bokslutet är vid denna tidpunkt inte granskat av kommunens revisorer. Bokslutet kommer att behandlas av kommunstyrelsen den 12 april och av kommunfullmäktige den 22 april.

Senast uppdaterad 25 februari 2021