Salemborna får tycka till om sin stadskärna

På ett extrainsatt möte i Kommunstyrelsen fattades den 23 mars beslut om att i huvudsak gå vidare med Gehl arkitekters strukturplan för hur en ny stadskärna i Salem kan komma att se ut. Därför kommer nu en medborgardialog med möjlighet att tycka till om förslaget att gå ut till alla medborgare i Salem från och med den 7 april.

– Vi har en strukturplan färdig för hur byggnader, vägar och parker ska se ut i grova drag. Vi vill nu ge Salemborna möjlighet att tycka till om planen innan vi går vidare, säger Lennart Kalderén (M), kommunstyrelsens ordförande.

Salems stadskärna är ett projekt som planerar för omfattande nybyggnation i Salems centrumområdet för att skapa en attraktiv boendemiljö med nya bostäder, gång- och cykelstråk samt ett nytt medborgarhus. Tanken är att utveckla området kring Salems centrum, det vill säga före detta Skyttorpsskolans mark, Säby bollplan samt den kommunala marken där bland annat kommunhuset, Salems bibliotek och Murgrönan idag finns.

Medborgardialogen kommer att pågå mellan den 7 april och den 7 maj 2021 och kommer dels att skickas ut till alla hushåll, det kommer även finnas en samlingssida på salem.se/nystadskarna med möjlighet att skicka in förslag.

Nuvarande Salems centrum sett uppifrån.

Senast uppdaterad 25 mars 2021