S budgetförslag 2022-2024: Ansvar för invånarna och ekonomin

– Vi socialdemokrater ser det som viktigt att vi, trots att vi är i opposition, alltid för en politik där vi tar ansvar både för kommuninvånarnas bästa och för den kommunala ekonomin. De närmaste två åren är ekonomi god. Inte minst eftersom den rödgröna regeringen satsat på kommunerna, säger Arne Närström (S), oppositionsråd.

Skola och förskola

Alla våra skolor och förskolor ska vara bra och trygga med elever och lärare som trivs och utvecklas. Det kan innebära att vissa skolor ska få mer resurser om det krävs.

Kulturskolan ska ha låga avgifter så att inga barn stängs ute av ekonomiska skäl.

Den kommande förskolan i det Södra Hallsta ska vara kommunal, det tar bäst vara på våra gemensamma resurser. Stora förskolekoncerner tänker ofta mer på vinst än barnens bästa.

Vård och omsorg

Det är viktigt att det finns tillräckliga resurser för dem som behöver det mest.

När du fyllt nittio ska det inte behövas byråkratiska utredningar om dina behov. Du ska vara välkommen till ett gemensamt boende om du känner att det är det bästa för dig.

Som funktionshindrad ska kunna du välja den dagliga verksamhet som passar dig bäst.

I de svåra tider som pandemin skapat ser vi det - som majoriteten föreslagit - orealistiskt att dra ner på resurserna avsedda för försörjningsbidrag. Självfallet vore det idealet om ingen alls behövde den här hjälpen, men verkligheten är annorlunda. Om det visar sig att posten är underbudgeterad får det inte drabba den övriga mycket angelägna verksamheten inom Socialkontorets område.

Personal

För att Salems kommun ska fungera bra och kunna ge den service till innevånarna som de har rätt att vänta sig krävs att personalen är motiverad och trivs på sin arbetsplats. Salems kommun ska vara en attraktiv arbetsgivare som erbjuder trivsam miljö och goda utvecklingsmöjligheter. Fasta vikarier och rätt till heltid ska gälla. Tillfälliga ”coronapengar” finns från regeringen och kan användas för utveckling av äldreomsorgen; metoder och utbildning. Det ska vi ta vara på.

Fastigheter

I att ta ansvar ligger också att vårda kommunens egendom. Att låta den förfalla innebär höga kostnader på sikt. I investeringsbudgeten applåderar vi modellen med fastighetsstrategi och långsiktiga investeringar. 30 miljoner per år är en utmärkt början, vi ser fram emot arbetet med att utveckla fastigheterna.

Arne Närström, oppositionsråd, arne.narstrom@salem.se.

Senast uppdaterad 10 juni 2021