Nu söker vi röstmottagare till valet 2022

Vill du göra en viktig och intressant insats för demokratin? Arbeta som röstmottagare under förtidsröstningen och under valdagen! Som röstmottagare skapar du möjlighet för väljarna att utöva sina demokratiska rättigheter – att rösta i fria, hemliga och direkta val.

Vi söker nu fler kandidater till uppdraget som röstmottagare.

Röstmottagaren ska medverka till att valet genomförs korrekt, tryggt och säkert, och tjänstgör tillsammans med andra röstmottagare (för att säkra kvaliteten och säkerheten) under hela valdagen söndag den 11 september, med start klockan 07.30 till dess att alla röster är räknade på kvällen.

Självfallet har man möjlighet till kortare pauser och matraster. Fördelningen av tider, pauser och räknande sköts av en ordförande i varje vallokal.

Om du tjänstgör som röstmottagare under förtidsröstningen varierar tiden för tjänstgöringen beroende på öppettiden för förtidsröstningen.

Vem är du?

Arbetet som röstmottagare kräver ett hjälpsamt och vänligt sätt samt ställer höga krav på noggrannhet. Du ska senast på valdagen fyllt 18 år, tala god svenska, vara stresstålig, serviceinriktad och noggrann. Du ska även genomgå en obligatorisk utbildning inför uppdraget. Utbildningstillfällen kommer att anordnas kvällstid i augusti månad.

Observera att den som kandiderar på en lista inte bör arbeta som röstmottagare eller vid rösträkning räkna eller på annat sätt hantera rösterna i det val kandidaturen avser.

Ersättning

Utöver att du bidrar till demokratin, så kommer du också att få ett arvode för din arbetsinsats.

Intresseanmälan och kontakt

Välkommen med din intresseanmälan eller om du vill veta mer.

Valkansliet, Ulrica Mellergård
valkansliet@salem.se