Kommunstyrelsen avslår Grandholm gruppens förslag för ombyggnation av Salem Centrum

Salems kommun planerar för en större ombyggnation av Salem centrum för att skapa en attraktiv boendemiljö med bostäder, centrum samt ett medborgarhus. Efter fyra års resultatlösa förhandlingar med centrumägaren beslöt kommunstyrelsen i november att avbryta diskussionerna. Nu är vårt huvudspår att gå vidare med andra samarbetspartners för att utveckla området kring Salems centrum, det vill säga Skyttorpsskolans mark, Säby bollplan samt den kommunala marken där bland annat kommunalhuset och Murgrönan/biblioteket finns. Följaktligen har kommunstyren nu avslagit ansökan om planbesked från centrumägaren.

– Beträffande centrumägarens uttalanden i Mitt i denna vecka om att kommunen bromsat förhandlingarna vill jag vara mycket tydlig. Kommunen har under fyra års tid först förhandlat om deras förslag om att flytta centrum. När de backade från detta förslag har vi drivit frågan om ett medborgarhus och utveckling av parkeringen samt bostäder för att göra centrum mer attraktivt. Centrumägaren har då ställt orimliga krav på markkompensation samt varit motvilliga till att bekosta några nya kundparkeringar. I det läget har kommunen varit tvungna att skydda skattebetalarnas pengar och intressen och avbryta förhandlingarna med centrumägaren, säger Lennart Kalderén, han fortsätter, I projekt som detta finns ett mycket träffande talesätt på engelska: "It takes two to tango!". Kommunen söker nu nya samarbetspartners som förmår visa upp ett genuint utvecklingsintresse.

Förhandlingar har under en längre tid förts med centrumägaren om att i anslutning till Salems centrum uppföra ett medborgarhus. Detta för att skapa en naturlig mötespunkt i anslutning till centrumhandeln. Centrumägaren har inte haft samma målbild och därför beslutade Kommunstyrelsen om att avsluta förhandlingarna den 2 november 2020.

Kommunstyrelsen beslutade istället att göra ett omtag i utveckling av Salems centrum för att prioritera bostäder på Säby bollplan och före detta Skyttorpsskolans tomt. Det innebär att kommunen kommer att fokusera på att Salems centrum förtätas, med nya bostäder samt ett nybyggt medborgarhus på den mark som kommunen själv äger.

Den nu inkomna ansökan från Grandholm Gruppen innebär en ändring av befintlig detaljplan och avslås.

Senast uppdaterad 19 februari 2021