Gällande arbetspassen inom Salems kommuns äldreomsorg

Det har i sociala medier förekommit uppgifter om att Salems kommuns äldreomsorg tillämpar 13 timmars arbetspass för våra anställda. Kommunen vill med anledning av det klargöra vad som gäller för våra anställda inom detta område.

De äldres behov är grunden för schemaläggningen. Därutöver följer kommunen arbetstidslagen och kollektivavtal. Schemaläggningen hanteras i samverkan med huvudskyddsombud och fackliga organisationer. Schemat bygger på skiftgång vilket medför arbetsdagar med varierande längd, inklusive helgtjänstgöring. Vi strävar efter att arbetsschemat ska innehålla en 3 dagars ledighet i anslutning till helg. Vad gäller heldagsarbete är det korrekta att det finns arbetspass som är på 11,5 timmar och som därutöver har två raster inlagda om totalt 1,5 timmar. Det förekommer alltså inte några schemalagda arbetspass om 13 timmar. Generellt kan sägas att detta är vanligen förekommande arbetsscheman inom kommuners äldreomsorg. För Salems kommun har det tillämpats under många år och har ingen koppling till årets budgetprocess - vilket också det antytts i sociala media.

Senast uppdaterad 05 november 2019