Delårsrapport: Salems kommuns ekonomi fortsatt stark

Salems kommun har en stabil ekonomi, mycket på grund av välskötta verksamheter såsom skolor, förskolor, äldreboenden med fler. Samtidigt är det viktigt att kommunen fortsatt behöver hålla i och hålla ut då effekterna från rådande pandemin inte är helt säkra ännu.

– Vi har klarat oss bättre än vi trodde. I april sade prognoserna att skatteintäkterna skulle dyka, nu har det istället gått åt andra hållet. Orsaken är framför allt de statliga permitteringsbidragen som stöttat upp sjunkande skatteintäkter. Det är olyckligt med motstridiga signaler, men det är avgörande att vi förbereder oss för ett mycket kärvt 2021, då corona-pandemins effekter lär ge ett kraftigare utslag, säger kommunstyrelsens ordförande Lennart Kalderén (M).

Periodens resultat är 30,6 miljoner kronor, vilket kan jämföras med periodens budget på 6,1 miljoner kronor, det innebär en positiv avvikelse med 24,5 miljoner kronor. Prognosen för helåret är ett resultat på 29,8 miljoner kronor som ska jämföras med helårsbudgeten på 6,2 miljoner kronor, vilket är en positiv avvikelse på 23,6 miljoner kronor. Prognosen bygger på beräkning av skatter och bidrag motsvarande 2,9 procent att jämföra mot budgeterade 0,6 procent.

– Det ser bra ut just nu, men vi måste även planera för Salems framtid, vilket innebär att de pengar vi får in idag kommer att behöva hushållas med för att täcka upp för de kostnader och investeringar som kommer framöver, säger Mats Bergström, kommundirektör.

Det positiva resultatet beror delvis på att SKR, Sveriges Kommuner och Regioner, prognos för skatteunderlag, men även på att kommunen sålt av mark samt att vi fått ett utökat statsbidrag med anledning av corona.

Läs hela delårsrapporten här.

Senast uppdaterad 02 oktober 2020