Dånviksbron invigd

Nu kan du tryggt och säkert cykla mellan Salem och Södertälje! Idag, torsdag 1 september, invigdes den nya bron vid Dånviken som knyter ihop Salem och Södertäljes nybyggda cykelvägar och bildar ett nytt regionalt cykelstråk.

– Det har tagit många år att färdigställa bron, men nu är den äntligen klar och vi är väldigt glada över att kunna erbjuda ett enkelt och tryggt sätt att ta sig över till grannkommunen. Salems kommun har många invånare som arbetar i Södertälje och Dånviksbron bidrar till en bättre framkomlighet som vi hoppas leder till att fler väljer cykeln över bilen, säger Rickard Livén (M), kommunstyrelsens ordförande tillika ordförande för kommunstyrelsens tekniska utskott.

Arbetet med Dånviksbron har pågått under en längre tid och stod äntligen klar tidigare i sommar. Gång- och cykelbron är cirka 42 meter lång och är i rostfritt stål och betong, en konstruktion som medför att bron blir underhållsfri och har en lång livslängd. Vi har dessutom anlagt en gång- och cykelväg som ansluter till bron. På andra sidan bron har Södertälje kommun byggt en dryg kilometer lång gång- och cykelbana som startar från riksväg 225 i höjd med Gärtuna, och går längs med järnvägen.

Den nya regionala cykelvägen är totalt cirka 2,2 km lång och är en viktig satsning för att koppla samman möjligheterna att ta sig mellan regionens kommuner till fots eller på cykel.

– Satsningar på gång- och cykelvägar är bra för hälsan och klimatet, när det leder till att vi får fler att cykla. Det känns kul att vi nu landat en bra cykelförbindelse mellan Salem och Södertälje! Vi bygger broar mellan våra kommuner och invånare, säger Tage Gripenstam, ordförande i tekniska nämnden i Södertälje kommun.

Cykelbron invigdes under torsdagen 1 september av politiker från både Salems och Södertälje kommun, tillsammans med inbjudna tjänstepersoner och press.

Nu är Dånviksbron invigd! Tage Gripenstam, ordförande i tekniska nämnden i Södertälje kommun, och Rickard Livén, kommunstyrelsens ordförande tillika ordförande för kommunstyrelsens tekniska utskott, klippte bandet tillsammans under torsdagens soliga förmiddag.

Senast uppdaterad 01 september 2022