Bluffakturor i Salem

Som många säkert uppmärksammat är Salems kommun en av de drabbade kommunerna i den härva med falska fakturor som Uppdrag granskning avslöjat. I Salem rör det sig om ett belopp på 317 000 kronor, fakturor som betalats ut under 2012-2016.

Hur har detta kunnat hända?

- Självklart är det upprörande och väldigt tråkigt när något sådant här händer. Innan vi hunnit undersöka närmare vad som hänt är det dock svårt att uttala sig specifikt. Men med facit i hand har något uppenbarligen brustit i rutinerna och det ser vi allvarligt på. Vi har ett arbete att göra för att se på vilket sätt det hade kunnat undvikas. Beloppet 317 000 kronor är mycket pengar. Klart är i alla fall att vi kommer dra lärdomar från detta, säger Mats Öberg, tf ekonomichef i Salem.

Vad görs för att förhindra en upprepning?

- Vi vill inte gynna företag som har osunda affärsmetoder. Vår omtanke och omsorg om skattebetalarnas pengar är självklar och av största vikt. Vid våra inköp och upphandlingar eftersträvar vi alltid den bästa balansen mellan tillräckligt god kvalitet och lägsta möjliga pris.

Kommunen ser kontinuerligt över sina rutiner för att undvika problem av den här eller annan karaktär. För att förhindra en upprepning av detta, så sker en ständig kommunikation med våra verksamheter kring god ekonomisk hushållning. Vi kommer närmare undersöka på vilket sätt vi kan utveckla våra rutiner inom framför allt inköp och fakturakontroll för att förhindra att detta händer igen.

Mats Öberg
Tf. ekonomichef