Du som vill utbilda dig till grundlärare mot fritidshem – nu kan du arbeta och studera samtidigt!

Tycker du det är viktigt att bygga bra relationer med barn och ungdomar? Ta chansen att jobba tre dagar och studera två dagar i veckan genom att söka vår arbetsintegrerade lärarutbildning mot fritidshem. Programmet startar hösten 2020. När du är klar med utbildningen har du en lärarlegitimation och är behörig att undervisa bild eller musik upp till årskurs 6.

Vem är utbildningen till för?

Utbildningen vänder sig till dig som redan jobbar inom fritidshem och som vill bli behörig fritidshemslärare. Eller till dig som har ett stort intresse för skolans värld och vill vara en viktig person i elevers vardag. Du kanske har varit ungdomsledare i olika verksamheter och har erfarenhet av arbete med barn och ungdomar? Du kommer att jobba tre dagar och studera två dagar i veckan. Efter 4 års studier har du en grundlärarexamen med arbete mot fritidshem och behörighet att undervisa i bild eller musik upp till årskurs 6. Genom vår interkulturella profil får du också den kunskap som efterfrågas i våra skolor. Du blir mycket eftertraktad på en arbetsmarknad som har stort behov av fritidshemslärare som är utbildade för ett samhälle i ständig förändring.

Hur studerar och jobbar jag samtidigt?

Programmet består av 8 terminer och kombinationen av studier och arbete kommer omfatta mer än heltid (125%). Du studerar 75% på Södertörns högskola och får en anställning på 50% som lärare på fritidshem. Det innebär att du arbetar tre dagar och studerar två dagar i veckan. Under hela utbildningen sker studierna parallellt med arbetet på en grundskola i den kommun där du blir anställd: Botkyrka, Huddinge, Nykvarn, Salem eller Södertälje.

Under arbetstiden ingår även verksamhetsförlagd utbildning, praktik (VFU), som är fördelad över fyra terminer. Praktiken gör du på din arbetsplats med en behörig kollega som handledare. Två dagar i veckan är vikta för undervisning, eget arbete, egen inläsning och förberedelser. En av dessa är förlagd på högskolan i form av föreläsningar, seminarier eller examinationer. Den andra dagen fungerar som läsdag inom respektive kommun. Undervisningen är delvis webbaserad, i form av exempelvis film, digitala föreläsningar eller grupparbeten.

Hur och när ansöker jag?

Vår arbetsintegrerade lärarutbildning mot fritidshem startar hösten 2020 på Södertörns högskola. Ansökan sker via antagning.se från mitten av februari till mitten av mars. Observera att ansökningstiden till denna programinriktning sker före den ordinarie ansökningsperioden till högskolan! I samband med anmälan till programmet på antagning.se ansöks om intresse för anställning i någon av de medverkande kommunerna. Varje kommun har en egen ansökningskod. Alla ansökande som är behöriga och har skickat in ett personligt brev kommer att bli kallade till intervju.

Hur sker urvalet?

Urvalet sker genom så kallat alternativt urval. Det alternativa urvalet innehåller:

1. Ansökan via antagning.se
  2. Personligt brev (se nedan)
  3. Intervju

Personligt brev

I samband med din ansökan till programmet behöver du skriva ett personligt brev. Det ska vara skrivet på dator och cirka en A4-sida långt. Brevet ligger som grund för den intervju som kommer att ske i samband med antagningen. I brevet presenterar du dig själv genom att beskriva:

• Din motivation för utbildningen och yrket
  • Din sociala förmåga
  • Dina ledaregenskaper