Studiebesök från Japan

En riktigt kall vinterdag i början av februari fick Salems kommun långväga besök. En delegation på tolv japaner och en tolk besökte kommunen för att studera vår förskoleverksamhet.

Det var förskollärare, studenter, socionomer och professorer i detta sällskap. De besökte Sysslagårdens förskola i Salem och var särskilt intresserade av vår pedagogik. De blev välkomnade med dans av barnen och ett välkomsttal av Lennart Kalderén, kommunstyrelsens ordförande.

I Japan är de ofta en pedagog på 30 barn och barnen förväntas och skolas in att sitta still och lyssna.
- I Sverige tror vi på det kompetenta barnet och alla pedagoger är medforskande pedagoger. Barnen får inflytande samt är delaktiga över sitt eget lärande. Vi skapar miljöer där barnen får lust att undersöka och på så sätt hitta svaret utan att vi pedagoger behöver styra, säger Marsella Qvicker, förskolechef i Salems kommun.

Delegationen fick en grundlig genomgång av hur vi arbetar på våra förskolor, men de fick även lära sig om försäkringskassan, föräldraledighet, hållbart arbete och mycket mer. Det här är det tredje besöket Salems kommun tagit emot från Japan, de har tidigare besökt både förskolor och äldreomsorgen.
- De tyckte att det var en stor nivåskillnad på hur Sverige arbetar med barnen. De var väldigt imponerade, ett mycket positivt besök. De kommer definitivt att komma fler från Japan för studera hur ni arbetar, säger tolken Mizuko Sasaki-Stocklassa.

Senast uppdaterad 24 maj 2018