Salems skolor gör strålande resultat igen

I Lärarförbundets ranking placerade sig Salems kommunala grundskolor tidigare i år på 4:e plats i Stockholms län. I Sveriges kommuner och regioners statistiksammanställning "Öppna jämförelser" har vi nu fått ytterligare en bekräftelse på våra grundskolors höga kvalitet.

Salems kommunala skolor placerar sig bland de 25 bästa procenten av Sveriges kommuner i 10 av 12 kategorier som rör resultaten i årskurs 9. Kunskapsresultaten i årskurs 9 var 2019 högre än genomsnittet för riket samt för Stockholms läns kommuner med en gymnasiebehörighet på 91% och ett genomsnittligt meritvärde på 243,3 poäng.

Det genomsnittliga meritvärdet i årskurs 9 var dessutom 9,9 poäng högre än det förväntade resultatet utifrån socioekonomiska faktorer som exempelvis, föräldrarnas utbildningsnivå och andel nyinvandrade elever. I årskurs 6, där resultaten i ämnet matematik varit svaga de senaste åren syns en tydlig förbättring och Salems kommunala skolor är nu bland de 25 bästa procenten bland Sveriges kommuner.

- Sammantaget visar detta att vårt gemensamma utvecklingsarbete ger resultat. Våra rektorer, lärare, elevhälsopersonal och elever inom grundskolan gör varje dag ett fantastiskt arbete. Utan deras hårda arbete skulle vi inte ligga så högt i våra resultatmätningar som vi gör, säger Eva Lindkvist, skolchef.

Senast uppdaterad 09 december 2019