Salems kommun återigen i topp i Lärarförbundets rankning

Lärarförbundet rankar varje år landets bästa skolkommuner. Förra året placerades Salems kommun på en glädjande fjärdeplats av Stockholms läns kommuner och i år behåller vi samma placering.

Det är glädjande men inte förvånande att vi med vår fjärdeplacering behåller positionen som en av de ledande skolkommunerna i länet. Vi har en mycket hög ambitionsnivå och jobbar långsiktigt med vårt systematiska kvalitetsarbete, beprövade metoder och samarbete med högskolan med flera, säger Lennart Ejenäs, ordförande för barn- och utbildningsnämnden.

Sett till hela landets kommuner har vi från förra året klättrat 32 platser. Kriterierna som Lärarförbundet baserat rankningen på inkluderar bland annat antalet behöriga lärare, löner, sjukfrånvaro, niondeklassarnas meritvärde och antalet godkända elever.

Tillsammans med våra mycket duktiga och engagerade medarbetare på alla nivåer och i alla skolformer blir vår ambitionsnivå en kraftfull framgångsfaktor. Jag vill rikta ett stort tack och grattis till all personal, avslutar Lennart.

Du kan läsa mer om Lärarförbundets rankning för 2020 på deras hemsida.

Senast uppdaterad 13 november 2020