​Salem fjärde bästa skolkommun i länet

Idag släppte Lärarförbundet sin granskning av skolorna i Sveriges kommuner, där de utser den bästa skolkommunen. Salems kommun ligger fortsatt i topp i länet med en fjärdeplats efter Danderyd, Nacka och Vaxholm.

Lärarförbundet har sedan 2002 tagit fram en årlig rankning av skolkommuner. Nytt för årets ranking är att man har tagit fram en indexbaserad ranking för att kommunerna ska kunna följa sin egen utveckling över tid, oberoende av hur det går för andra kommuner. Lärarförbundet har även valt att inkludera färre kriterier i år. Det innebär att årets rankning inte är helt jämförbar mot 2018 års resultat.

Rankningen baseras på 10 kriterier som undersöks, bland annat antalet godkända elever, andelen utbildade lärare och lärartätheten. Positivt är de höga betygen för årskurs 9 samt de höga lärarlönerna. Områden som fortsatt måste förbättras enligt Lärarförbundet är sjukfrånvaron bland lärare samt resurstilldelningen.

- Det utvecklingsarbete vi bedriver i kommunen, kring det pedagogiska ledarskapet, utvecklingen av det kollegiala lärandet, riktade kompetensutvecklingsinsatser samt arbetet med att öka undervisningens kvalitet lägger oss fortsatt högt upp i rankingen inom Stockholms län.

Det som vi nu fortsatt systematiskt arbetar med är lärarnas sjukfrånvaro. Det krävs dialog, uppföljning, analys samt konkreta åtgärder på alla ansvarsnivåer, säger Eva Lindkvist, skolchef.

Eva Lindkvist
Förvaltningschef