Salem bästa skolkommun i Stockholm

Lärarförbundet har för sista gången rankat alla kommuner i en årlig jämförelse av skolorna i Sverige och Salem har korats till vinnare i Stockholms län. Av alla 26 kommuner i Stockholm rankar Salem bäst, och sett till hela Sverige så har Salems kommun klättrat från plats 85 förra året till plats 46 av 290 i år.

– Vi är förstås väldigt glada över ett så fint resultat. Samtidigt ser vi att det finns mer vi kan göra och Lärarförbundets ranking är ett bra underlag att jobba vidare ifrån, säger Katarina Sweding, chef för Barn- och utbildningsförvaltningen i Salems kommun.

Rankningen baseras på officiell statistik, statistik gemensamt framtagen av fack och arbetsgivare (SKR) samt förbundets egna undersökningar. Två av tio kriterier väger tyngre, nämligen behöriga lärare och lärartäthet. Andra kriterier är sjuktal bland lärare, lärarlöner och kommunen som huvudman.

För mer information och siffror, se Lärarförbundets hemsida.

Senast uppdaterad 13 december 2021