Utbildningsverksamheternas förhållning till corona-situationen

Salems kommun följer noggrant utvecklingen av den rådande samhällssituationen och coronavirusets spridning i regionen. Så förhåller sig våra utbildningsverksamheter till den aktuella corona-situationen.

Ända sedan starten av coronapandemins utbrott i Sverige och Stockholmsområdet har Salems kommun följt utvecklingen i regionen, och förhållit sig till rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten samt de beslut som tagits av riksdag och regering. Krisledningsnämnden i Salem aktiverades i ett tidig skede. Kommunledning och förvaltningsledning har dagligen möten och avstämningar, då man skaffar sig en överblick över nuläget inom utbildningsverksamheterna. Förskolor och skolor rapporterar varje dag till ledningen hur bemanningen ser ut på enheterna, och rektorerna kommunicerar eventuella behov av stöd till förvaltningen, som i några fall har kunnat hjälpa till att omfördela resurser.

Alla förskolor och skolor i Salem kunnat hållas öppna och bedriva undervisning, trots att hög personalfrånvaro ibland har gjort att man fått planera om. Gymnasiet bedriver sedan den 18 mars all undervisning på distans, vilket har fungerat väl. Varje förskola och grundskola har också gjort så kallade kontinuitetsplaneringar för bemanning inför olika scenarier, i den händelse att man skulle behöva klara sig på minimal bemanning, bedriva undervisning på distans eller stänga ner delar av verksamheten. Lyckligtvis är inget av detta aktuellt i nuläget.

Åtgärder vid smitta och för att minska smittspridning

Alla förskolor och skolor i Salems kommun följer Folkhälsomyndighetens råd för att undvika smittspridning. Det är exempelvis råd gällande hygienrutiner, städning och social samvaro. Personalen är mån om att informera barn och elever om smittan och kontinuerligt prata med barnen om varför alla måste följa reglerna. I undervisningen samtalar också lärare med elever om farorna med ryktesspridning i kristid och om vikten av att vara källkritisk.

Om elever eller medarbetare drabbas av smitta är det mycket viktigt att förhålla sig professionellt till de sekretessregler som gäller. Ingen som arbetar i Salems kommun får yttra sig om en enskild persons hälsotillstånd, även om vi tycker att vi känner personen väl. Rektorer och personal kommer alltså inte att kunna ge någon information om hur många eller vilka på en förskola eller skola som har smittats av Covid -19.

För att undvika oro vill vi föra en öppen dialog om hur vi tillsammans kan hjälpas åt för att öka tryggheten för barn och vuxna att komma till förskolan och skolan. Varje skola har ett ansvar att informera elever och vårdnadshavare om vilka lokala åtgärder man har vidtagit för att minska smittspridningen på den egna enheten.

När ska man stanna hemma?

Elever som går i grundskolan eller grundsärskolan har skolplikt och förväntas därför vara i skolan. Skolan fyller en viktigt funktion i barns och ungas liv, både ur ett lärandeperspektiv och ett socialt perspektiv. I dagsläget bedömer Folkhälsomyndigheten att det ur ett smittskyddsperspektiv inte finns anledning att friska elever ska stanna hemma från skolan. Fortfarande gäller principen att den som är sjuk och känner symtom som snuva, hosta eller feber ska stanna hemma från jobbet, skolan eller förskolan. Det gäller även om man bara känner sig lite sjuk. Barn och vuxna som varit sjuka ska vänta minst 48 timmar efter att de blivit friska innan de går tillbaka till förskolan, skolan eller jobbet.

Läs gärna mer om vilka råd som finns till skolor och förskolor på Folkhälsomyndighetens webbsida.

Senast uppdaterad 24 april 2020