Salems grundskolor bland de bästa i Sverige

Lärarnas Riksförbund har gjort en undersökning där de rangordnar grundskolorna i Sveriges kommuner justerat efter kommunens förutsättningar. I denna undersökning hamnade Salems kommun på 11 plats av Sveriges 290 kommuner.

Undersökningen som gjordes av Lärarnas Riksförbund skiljer sig från andra undersökningar eftersom den tar hänsyn till kommunernas förutsättningar. Det gjordes för att skapa en tydligare och mer rättvis bild av Sveriges grundskolor. Undersökningen tog hänsyn till lärarlöner, lärarbehörighet, elevresultat och undervisningskostnad. Justerat efter deras fyra kriterier så hamnade Salems kommun på en 11 plats av Sveriges 290 kommuner. I kommunrankningen för elevresultat hamnade Salems kommun på 7:e plats av alla kommuner.

- Rankingen visar att vi är på rätt väg i Salem. Att placeras så högt i en ranking som också tar hänsyn till varje kommuns förutsättningar ger oss ytterligare bevis på att vårt gemensamma systematiska kvalitetsarbete och våra utvecklingsinsatser ger resultat och önskad effekt, säger Eva Lindkvist, skolchef.

Senast uppdaterad 08 maj 2019